Några användbara fraser

december 16, 2008 kl. 9:15 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar
Etiketter:

Idag har jag som skribent skrivit en  notis som ska vara överst på uppslaget i tidningen om Japan. Jag visar notisen här, fast det inte har gått i tryck än men du skvallrar väl inte? 😉

 

Här är några användbara fraser på japanska:

Konnichi wa!             Hej!

Ohayoo gozaimasu    God morgon

Konban wa!               God kväll

O-genki desu ka?       Hur mår du?

Genki                         Jag mår bra

Mata nee!                   Vi ses!

O-namae wa nan desu ka?    Vad heter du?   

Watashi wa [namn] desu    Jag heter [namn]

Uso!                            Du skämtar!

Sugoi!                         Coolt!

Maji de?!                    Wow, är det sant?

Konban wa nani-o shimasu ka?    Vad ska du göra ikväll?

Suki desu                    Jag gillar dig (jag älskar dig)

Sumimasen                  Ursäkta       

Gomen nasai                Förlåt

Kore wa nan desu ka?    Vad är det för något?

Hai                                Ja   

Iie                                  Nej   

Kanpai!                          Skål!

Sayonara                        Farväl

Doushite?                       Varför?

Ganbatte kudasai!          Gör ditt bästa!/Heja, kom igen!

Asobou!                          Låt oss hitta på något kul!

Ii                                     Bra

Choudo ii                        Lagom (precis som svenskan så har även japaner ordet ”lagom”)

Hontou?                          Verkligen?

Haha                                Mamma

Urusai!                             Tyst!

Nan da yo?                        Vad vill du?

 

Imorgon så är jag kanske redo att släppa min krönika här för att förhandstitta på den.

 

Men alltså Japan är ett så härligt land! De har också funnit nyttan av att ha ett ord som ”lagom” (som inte finns t.ex. i engelskan). Det är så rart av dem ^_^.

(Skrivet den 24 oktober 2007 kl 19:18)

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar


Entries och kommentarer feeds.