Japan på G i mediasverige!

januari 3, 2009 kl. 5:44 e m | Publicerat i Uncategorized | 9 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Ok, jag trodde inte att jag skulle behöva göra detta såhär tidigt men läget är så hett just nu att jag måste markera mitt revir, och det NU.

Såhär ligger det till: intresset för Japan har ökat stadigt och drastiskt sedan hösten 2007. Detta märker jag för jag har följt Japan non-stop sedan 2005. Och just hösten 2008 boomade stort för Japan i och med Kina och OS, då Östasien blev bevakat i media. Detta gör att gemene man börjar upptäcka Japan och allt trevligt med landet. Därför kom ”Stor i Japan” som blev en succé för Kanal 5, mycket tack vare marknadsföringen i tunnelbanesystemet och annat. Samtidigt kom ”Hål i Väggen” (eller var det nu hette) som byggde på Japans populära gameshow ”Human Tetris” (som västerländerna älskar på youtube).

Nu imorgon kommer ”I Survived a japanese gameshow” som låter såhär:

”Amerikansk reality från 2008. Avsnitt 1. Vinnaren i denna deltävling belönas med en helikoptertur över Tokyo medan förlorare tvingas bära runt på japaner på stadens gator”

Och inte nog med det! Carolina Gylling ska leda ett program I JAPAN som ska spelas in snart!?!?

Barnkanalen har en animeserie, manga har blivit accepterat, japansk musik blir allt större, allt fler japanska konserter i Sverige.

Dessutom läste jag i Metro nyligen att över 1000 svenskar studerar i Japan varje år, och intresset ökar. Skolan jag ska studera i, har börjat sätta stopp för svenskarna som strömmar dit.

Och i dagens hälsosamma samhälle börjar man återupptäcka det japanska köket. Dessutom har intresset för japansk kampsport ökat stadigt.

Kom ihåg vem som sade detta FÖRST!

Se, Japan närmar sig normen alltmer! Snart är Japan lika vanligt som Spanien, Frankrine, Tyskland, Storbritannien etc.

Och då kommer vi till mitt revir

Det är såhär att Tokyo är nominerad till att ha Sommar OS 2016, tillsammans med tre andra nominerade; Madrid, Chicago, Rio De Janeiro. Tokyo ligger bra till tack vare transportsystemen, hotell, kultur, budget, etc. Vinnaren bestäms i oktober 2009 (fortsätter det såhär bra kommer jag fira det tillsammans med japanerna i shibuya i oktober! :D).

Så, vinner Tokyo kommer media behövas där MEN nästan INGEN journalist i Sverige talar flytande japanska, och det är där jag kommer in i bilden! Då har jag studerat japanska, och talar det flytande. Dessutom har jag en journalistexamen, har skrivit åt flera tidningar och är en ”Japan-expert! Jag är 27 år då och fit for fight!

SÅ, är du journalist, talar japanska eller funderar ens på att rapportera då kan du ju redan NU leta någon annanstans! Det är väl skönt, då slipper du bli överkörd :). There, alla glada.


Entries och kommentarer feeds.