Jag guidade en japan

mars 8, 2009 kl. 1:33 e m | Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer
Etiketter: , , ,

Limited Kyoto-termoskoppen från STARBUCKS (!) som jag fick av japanen i present! Fatta vad glad jag blev! Jag som älskar Starbucks, och nu dessutom har en free drink-biljett att använda till att fylla upp denna snygga Kyoto-mönstrade bjässe med. Min vänskap är billig att köpa.

Haha, vilken dag!

Åkte in till Sergels Torg 13:00 för att träffa en japan från Osaka. Det hela känns egentligen väldigt surrealistiskt; detta är ju något som startade med en konversation på Myspace för några veckor sedan. Och nu, nu ett möte i min hemstad. Men jag förstår att det verkligen är verklighet då jag ser ”den gröna jackan, portföljen och asiaten” som han beskrev i mailet. Han är 1,65 cm och ser ut att vara ett barn men är 23 år. Jag smyger mig på honom och han inleder med att gapskratta. Väldigt mysko, men väldigt bra inledning också. Jag avfyrar min japanska jag kan och han gapar munnen och utbrister sin glädje över mina kunskaper. Han talar bra engelska, tack och lov.

Vi går igenom Gamla Stan och Södermalm till Hattbaren där han köper sin studentmössa. You have so tjockt hår, säger expediten och jag översätter till Yusuke som han heter.

Vi, eller snarare han med sin ENORMT tunga resväska dragandes på kullerstensgator, kämpar vidare till Zum Franzisken eller vad den heter i Gamla Stan för att äta lunch. Enligt hans tjocka resebok om Sverige är den restaurangen billig (?!?). Detta stämde ju förstås inte alls, restaurangen i den delen av stan är inte billiga överhuvudtaget. Takai (dyrt), säger jag och han och vi går vidare. Vi äter i Kungshallen istället. Han, pyttipanna (som han tyckte var hur roligt som helst att säga), och jag en smörremacka. Vi diskuterar svensk & japansk musik och våra olika kulturer. Jag försöker få honom att säga ”Chrille” men det går inte ALLS. Det var TOTALT omöjligt för honom (?!?). Han betalar lunchen för oss båda och vi går vidare. Han berättar att han ska spendera natten antingen i ett fängelse eller i en båt kallad af Chapman. Jag vet inte om han valde den där båten att övernatta i. Förresten, han var väldigt tokig som åkte tåg från Kiruna till Lund (!!!) i 18,5 timmar!!! Tydligen fick han choklad av en snäll tant bredvid dock när hon fick reda på hans tågtid, lyckligt nog (detta fick mig att fundera på om denna tant kanske trodde att han, med sin korta längd, kanske var ett barn som behövde tröstas med choklad).

Vi stannade här vid Monteliusvägen där han fotade, jag fotade honom och kameran fotade oss. Bilder kommer upp sen!

Under tiden vi går runt pratar vi och jag märker snabbt att jag måste tala a r t i k u l e r a d engelska så att han förstår. ”How” förstår han inte alls så det blir väldigt knepigt att försöka hitta på ett synonym till det ordet. ”What do you like about Stockholm?” blir ”What time is it?” för honom. ”Big” blir ”Biggu”, ”Starbucks” blir ”Stabaa”, ”Slussen” blir ”Sulusurun”. Men hans engelska var väldigt bra för att vara en japan, kan jag säga!

Efter fem timmar är det dags för mig att gå vidare till fadern min i Solna men Yusuke vill först ge mig något. Han vet om att jag gillar Starbucks och packar upp först en fin papperskasse från Starbucks (bara det är bra nog!!!) och sedan en otroligt fin termoskopp med Kyoto-motiv. Jag blir otroligt glad och tacka honom. Tänk vad snällt av honom! Jag hade ju inte förväntat mig det liksom! Och detta är precis vad jag behöver faktiskt då jag har letat efter en.

Vi skiljs åt och lovar varandra att ses igen, nästa gång i Osaka där han ska guida mig

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Låter som en härlig kille.😀

  2. Han var riktigt rolig! Och så mäkta imponerad han blev när jag sa att jag dricker gärna sake, haha!


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

