På G inför flytten till Tokyo

april 5, 2009 kl. 9:51 e m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , ,

Ok, så nu är det alltså 79 dagar kvar innan jag flyttar till Tokyo. Detta är avklarat:

  • Lägenhet färdig för uppsägning.
  • CSN-bevilja för studiemedel klar
  • Alla papper inskickade
  • Intagen på KAI Japanese Language School
  • klar för studentvisum
  • Flygbiljett bokad!

Ska fixas:

  • packningslista
  • reseväska
  • boende
  • avresefest
  • Kunna läsa & skriva hiragana/katakana hyperflytande!
  • Köpa Nikon D90/D80

Det har varit asjobbigt med att få ihop högskolepoäng för CSN:s beviljan för studiemedel. Ena gången sade de till mig att 30 poäng krävdes, andra gången 37,5. Men nu har KAI gjort en kompromiss med mig och fixade mitt studentvisum i sista stund. Mitt inkom runt 20:e mars, deadline var egentligen i slutet av januari (!). Denna historia är aslång att berätta men om någon behöver lite info och tips så hojta till så kan jag förklara. Det gäller dig som studerar på universitet/högskola och ska söka CSN:s studiemedel…

 

Så vad gör jag nu då? Jo, jag väntar och väntar. Räknar ner dagar och läser svenska bloggar från Tokyo. ”Vandrar runt” i mina framtida ‘hoods i Google Street View, youtube:ar KAI och Tokyo och börjar förbereda mig mentalt för att lämna Sverige. Förbereder vänner och familj för flytten och svarar om och om igen på samma frågor (När flyttar du? Hur länge ska du vara där? Vad ska du studera? Oj, är inte det svårt? Ska du åka själv?! Är inte det läskigt? Var ska du bo? etc)

Ja, detta år, 2009, är det år som jag är mer i Japan än Sverige, alltså är jag turist här nu. Så jag har turistat runt lite för att ”ha gjort Sverige” så att jag har allt det avklarat inför flytten. Japaniserar mig lite genom att frottera med japaner på japanska ambassadens evenemang, och yrar runt i japanska butiker i Sthlm. Ställer mig om för förändringar som kommer; tidsskillnaden, försäkring, tandvård, ja allt det där som hört till vardagen men som kommer bli annorlunda i Tokyo.

Som tur är har jag jag både svenska och japanska vänner i Tokyo som hjälper mig.

 

Dessutom har jag börjat med kanji. Jag vill bli klar med så många som möjligt nu. 

 

Jag har bestämt mig för att blogga så mycket som möjligt när jag är i Tokyo. Detta för att sedan kunna titta tillbaka i bloggen och minnas roliga saker. Dessutom har man ”nya ögon” under första tiden i Japan och då gäller det att passa på att skriva ner allt som man uppfattar som helt tokigt innan man själv har undermedvetet sjunkit in i den japanska atmosfären av tokigheter. 

Därför hoppas jag att jag har ett bra internet där. Jag har hört att MSN och FTP blockeras av Sakura Guesthouses! Dåligt! Och kan jag inte ladda ner kommer jag att bli mycket handikappad och irriterad… 

Med min iPhone kommer jag få mycket nytta. Jag upptäckte nyligen att jag slipper köpa ett elektronisk lexikon med platta för att jag hittade ett program där jag kan rita in ett kanji-tecken och få beskrivningen och massa annat. Så slipper jag lägga ut cirka 30 000 yen på ett e-lexikon!

 

Jag tänker på Tokyo varje dag och funderar vad jag gör om ett år… Vad jag tänker då jag minns denna dag i Lilla Sverige. Jag undrar vad som kommer hända!

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

