Var ska jag bo i Tokyo?

april 23, 2009 kl. 10:23 e m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar
Etiketter: ,

Ja, då var det dags att börja titta på ställen att bo på i Tokyo. Alla dessa ställen kommer från fastighetsföretaget Sakura House. De har fått mycket kritik från boende för att servicen är dålig, lägenheterna likaså och att priset är dyrt – men tyvärr har de övertaget flest ställen att bo på i Tokyo så det är ett måste att kolla via dem. Sedan har de bra villkor också. Jag börjar där, men sedan finns det också Oak Houses att kika in på.

Alla dessa är studentkorridorer:

 

 

Nishihara i Shibuya

Station: Yoyogi-Uehara. 12 min till skolan, två byten

Hyra: Från 70 000 yen för 6,6 kvadratmeter

Två stationer bort från Harajuku och Shibuya, dessutom en station från Shinjuku. Detta låter bra!

__________________________________

 

 

Uguisudani B i Ueno/Negishi

Station: Nippori eller Uguisudani Yamanote Line. 18 min till skolan. Inget byte!

Hyra: Från 68 000 yen för 8,8 kvadrat. 

Jag älskar Yamanote Line! Fast den är liiite för långt bort. Alltså Shibuya och allt spännande ligger på andra sidan av cirkellinjen… Fast visst är det skönt att bara kunna ta en linje till skolan!

_______________________________________________

 

Toritsu Kasei

Stationer: fyra stycken 19 min till skolan…

Hyra: 69 000 yen

För långt bort… Fast väldigt mysigt!

____________________________________________

Yoyogi Koen B

Stationer: fyra stationer, inkluderat SHIBUYA STATION 15 minuters gåavstånd bort!!!

Hyra: 70 000 för 4,8 kvadrat (!).

HÄRVILLJAGBOHÄRVILLJAGBO!!!

(Notera dock att man alltså delar toalett, kök och vardagsrum i alla studentkorridorer i Tokyo)

___________________________________________

 

Jag kommer fortsätta leta efter bostad och det är först om en månad som jag kan börja reservera ett ställe. Men så som jag resonerar är att stället måste vara nära Shin-Okubo, KAI alltså. Så, nära Yamanote Line är bra. Saken är den att jag går inte upp tidigt frivilligt, så jag motiveras inte av att gå upp tidigt för att åka t-bana genom hela Tokyo… Därför är jag så glad att Shin-Okubo ligger nära Shibuya och i Shinjuku så att jag kan bo någonstans där för just dessa områden är mina favoriter. Shibuyas ungdomlighet och att det stället stänger så sent överallt; Shinjuku med sina skyskrapor och rena arkitektur.

Hyran kommer alltså ligga på runt 6000 kronor per månad… Då ingår allt. Just nu har jag 3536 för min hyra på 24 kvadrat. Men jag kommer tydligen få cirka 13 000 kronor i månaden i lån av CSN.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

