Keitaibaka ne?

april 30, 2009 kl. 1:12 f m | Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

I Japan gör man allt annat än talar i mobilen

 Ojojoj.

Hjälp vad förvirrande det är kring att skaffa mobilabonnemang i Japan! Jag har en iPhone 3G som jag vill använda där men det har dykt upp några problem:

  • Softbank säger att man måste köpa en mobil utöver abonnemanget?
  • S!Mail fungerar sådär.
  • Kommer jag kunna ta emot S!Mail?

För det första verkar Softbank vara bäst för gaijins som jag. Det är billigt, bara 315 yen per månad som gör att jag kan SMS:a, ringa och S! Maila gratis till andra Softbankanvändare. Då är den en grundavgift på 980 yen också, som man verkar kunna ringa upp för varje månad hoppas jag…?

Men som ni förstår så har man egentligen övergivit SMS för längesedan. Men ändå är det kvar på något sätt? Det är här jag blir förvirrad. För SMS är på endast 160 tecken och endast (gratis) inom det egna operatörsnätet (i mitt fall Softbank då) så de flesta japaner mailar, som de kalar S! Mail eller Sha Mail. Och detta är egentligen MMS! Men det skickas till en e-postadress som är kopplad till mobilen. 

Så de skickar sällan SMS mellan varandra eftersom det är så kort, inga bilder, dyrt i längden och få som kan ta emot (?) och det görs då endast till mobilnumret. S! Mail skickas till e-postadressen (men kan även läsas på datorn) och används mest (bild, video, ljud, gps-location etc kan bifogas). Eftersom det lätt blir mer än 160 tecken i ett meddelande omvandlar mobilen meddelandet automatiskt från SMS till ett S! Mail.

Om jag kommer med min iPhone, kommer jag då kunna teckna mig ett abonnemang där jag kan ta emot S! Mails? För visst måste den e-postadressen ( exempel@softbank.ne.jp) vara kopplad till mobilnumret, så kommer den som ett MMS liksom?

 

Jag har kollat med andra operatörer, AU och NTT DoCoMo, men de verkar inte ha lika bra erbjudande. Egentligen skulle det vara kul att köpa en riktig japansk mobil. Jag förstår varför ingen mobiloperatör kan egentligen mäta sig med de japanska tillverkarna, knappt Sony Ericsson!  Japanerna njuter redan av digital TV, GPS sedan länge, e-moji, 8-megapixelkameror, 5.1 ljud (!?), RFID (teknik som erbjuder bland annat trådlöst t-banekort inbyggt i mobilen) och en massa annat som får en svennemobil att verka vara lika modern som året 2001 är.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej!

    Hur går/gick det med din Softbank iPhone därborta?

    Ska själv bosätta mig i Japan och funderar på att hoppa på något av deras iPhone-erbjudanden …

    Mvh

  2. Hm, nja alltså jag har ju en svensk iPhone och tydligen (enligt Softbank) ska den inte fungera med ett japanskt simkort (!?). Så jag har köpt en japansk mobil här på plats. Men ja, annars har Softbank bra erbjudanden skulle jag säga!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

