Jag boooor Tokyo nu! :D

juni 27, 2009 kl. 2:48 e m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar
Etiketter: , , ,

Alltså jag BOR i Tokyo nu! Hur galet är inte det?! Det slog mig idag faktiskt, att jag kommer gå här i ett år till, bland skyskrapor och artiga människor och det gjorde mig otroligt lycklig. Jag har bara varit här i mer än två dagar men livet är redan igång och jag älskar det! Det finns så mycket att uppleva och se! Jag kan gå och gå och överallt se intressanta saker och människor.

Ta till exempel byggnaderna här. Det är otroligt plottrigt, byggnaderna kan vara hur smala som helst, och det är ingen direkt symmetri, eller arkitektisk symfoni mellan byggnaderna utan det kan stå en skyskrapa intill en smal femvåningsbyggnad. Ett lyxigt intill ett skåpskjul. Och alltid med cirka 30 centimeters avstånd så att byggnaderna kan raseras när de har fyllt 20 år, för de flesta byggnaderna i Tokyo blir inte mycket äldre än 20 år. Och restauranger kan ha en pytteliten ingång och otroligt få sittplatser, och jäklar vad de gillar nudlar. Alltså typ 99 % av restaurangerna här är japanska, och de flesta är nudelrestauranger. Jag har ätit nudlar nu tre gånger i rad för det är så GRYYYYMT gott här! Mmmm! Oishii!

Jag var in till en 100 Yen-butik, där allting säljs för 100 yen, och i bra kvalite! Det fanns allt möjligt, utom mat. Det som jag noterade var att det fanns olika badsvampar för kvinnor och män (!), de enda som skilde åt dem var färgen. Det tycker jag var lite konstigt, för varför gör de inte bara en unisex-svamp? Fast de kanske vill ha den uppdelningen så att skillnaden ska bli tydlig…

Otemachi är Tokyos största t-banestation med fem linjer, och jag har turen att bo typ fem minuter bort från den, men hjälp vad många utgångar den har! Och stor är den med många, långa korridorer och trappor. Seriöst, den är säkert åtta gånger större än Gävle centrum…!

Idag var det säkert minst 35 grader i solen, så otroligt varmt samtidigt som jag gick vilse… Alltså avstånd i Tokyo kan vara lite konstigt; helt plötsligt kan man ha gått tre stationer för långt bort! Och jag har lärt mig att om man ska åka någonstans med metron ska man främst se till att ha så få byten som möjligt, för det kan vara långt mellan linjerna på en station.

Sedan bor jag ett stenkast från Akihabara, eller så jag brukar gå dit på kvällarna för att uppleva tokiga Tokyo. Där måste jag hålla mig för skratt hela tiden då det är ett så konstigt ställe! Massa otakus som råstirrar på anime och animefigurer, tjejer som står och dansar/sjunger med höga röster för att locka till sig kunder, maids och affärer efter affärer med anime och elektroniska prylar.

Boendet här är mysigt iaf. Förutom toaletterna som känns väldigt billiga och icke-privata… Får lägga upp bilder på det när jag kan (har fortfarande inte trådlöst internet som underlättar bildöverföringen…). Har bara sett två inneboende här, och det verkar bara vara fem av sju stycken som bor här just nu. En kines och en tysk vet jag. Köket har två, TVÅ plattor… Och det är en gasspis, och sånt kan jag inte hantera än. Prövade med att vrida på en ratt tills man hörde ett högt SCHHHH, och då förstod jag att det strömmade ut gas, hahaha😀 Och bordet i köket har EN stol! Konstigt, hur brukar de äta sin frukost, undrar jag…

Sedan fanns det en till som heter Christoffer, och nere i postlådan låg det ett paket. Är det någon som vet om det ska till MIG? Please`:). Är från Sverige, men står inget namn…

Edit: ah, det var visst till mig😀 Det var mina japanska businesscards, alltså visitkort som jag ska dela ut hit och dit. Måste passa på och nätverka i metropolen liksom.

Imorgon ska jag pröva skaffa mobilabonnemang hos Softbank och leta efter en livsmedelsbutik för det har jag inte hittat än! Jättekonstigt, men det är jättesvårt att se dem! De flesta brukar ligga i källaren av ett hus, men jag har inte sett något än. Och jag vet inte vilka företag det är heller… Det blir mitt uppdrag imorgon.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

