Att köpa japansk dator

juli 13, 2009 kl. 4:36 e m | Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer
Etiketter: , , ,

Jag har köpt en Macbook i Japan. Detta gjorde jag via Kakaku, vilket är en sida som letar upp det billigaste priset för dig, och det blir väldigt mycket billigare jämfört med Sverige! Därifrån leddes jag till A-PRICE som på mindre än två dagar hade skickat datorn med bud till min dörr. Och då fick jag min dator med japanskt tangentbord, men nej det fungerar helt ok! Eftersom jag är datorvan vet jag vart åäö sitter någonstans på tangentbordet så det flyter på lika bra ändå! Det är en stor Enterknapp, och mellanslagsknapp och en figur saknas (den som gör c_c typ fast med vassa kanter istället). Men jag vet nu hur jag ska skriva med ett japanskt skrivbord istället! Och operativsystemet var jättelätt att ändra till svenska redan vid installation.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag håller på att lära mig kanji. Är nu uppe i ca 500 tecken jag memorerat och repeterar dagligen. Har du tips på bra ”nybörjarläsning” (jag behärskar kana också) förutom att bara gå igenom ordlexikon ord för ord. Ibland behöver man lite mer stimulans, nya slumpmässiga övningar.

    Så undrar jag hur man skriver kanji på en dator. Är medveten om att du skriver en blogg och inte bedriver skola åt andra, men skulle gärna vilja ha lite råd😛

    Ha fortsatt trevligt i Japan.

  2. Hm, oj det var en hel del! Ja, det som jag tycker fungerar bra är ett applikation inne på Facebook som heter Kanji Box, den fungerar bra för min inlärning!

    Och när det gäller att skriva kanji är det så att man skriver först i hiragana hela ordet, sedan trycker man på mellanslag så får man hela det skrivna ordet omvandlat till kanji. Sedan kan man trycka på mellanslag tills man kommer till den kanji man vill ha. Ganska enkelt, eller hur?🙂


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

