Dilemma, hjälp!

juli 21, 2009 kl. 1:48 e m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , ,

Vad ska jag göra?!

Jag har blivit utvald bland 15 andra att skriva tre prov (japanska, engelska, matte) för ett japanskt stipendium, ”Special Training College”, där jag då valde fotografi som inriktning i två år som följer efter ett års japanskastudier. Det finns en, två eller fler platser. Som det känns så ligger jag bra till i konkurrensen. MEN: mattedelen på provet är svårt, riktigt svårt. Japanskadelen är lite lättare iaf, och engelskadelen är hyperlätt.

Då måste jag alltså ta CSN lån för att åka hem och göra provet i Sthlm (man kan BARA göra provet där…), sedan göra en intervju och sedan hoppas på att jag är en av de 7,5 % lyckliga som får stipendiet. Saken är ju den att jag har ALDRIG varit såhär nära ett annars, men att resa ända tillbaka till Sverige för att chansa? Hm, antingen blir det en skuld på några tusen till till CSN, eller så blir det en otrolig vinst och ren och skär lycka. På vinst eller förlust…. Saken är ju den att jag gick idag och tänkte på provet och att ”ah, det var ju synd att jag inte chansade…” och så kommer jag hem och får ett mail från ambassaden, de tog alltså initiativet till att jag borde chansa. Och det är en del andra tecken som pekar på att jag borde göra detta… Och det känns ok egentligen.. Men ååååh! Dilemma! Kan inte en lösning dyka upp imorgon, snälla?

Tänk om jag blir en av dessa? Då skulle allt platsa! De konkurrerande är i åldrarna 18-21 så det är inte så jätteerfarna heller. Och kanske några inte ens dyker upp till provet?

Åh, måste jag vara så långt borta just nu?

För jag vill INTE vara den som sitter där och säger ”ah, jag hade världens chans att få utbilda mig i Tokyo men jag skippade den…”. Nästa år är absolut sista år för mig att söka…

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

