Me like

augusti 9, 2009 kl. 9:36 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Sitter på café, as usual when writing is in need, och råpluggar. Eller inte. Jag har som sagt sommarlov från min ordinära utbildning och har därmed också fått en shukudai, en läxa över lovet (att skriva dagbok i tio dagar). Och på tal om mina japanskakunskaper: hur bra är de just nu? Hm, innan jag kom hit hade jag studerat på egen hand i tre år, inte så mycket alltså. Jag hade sökt in till en kvällskurs men det blev för få deltagare där. Så när jag kom hit hade jag inte så mycket japanskakunskaper i huvudet, men en del sitter kvar och de kommer fram nu och gör att man ser samband i språket lättare. Nu har jag studerat i sex veckor och kan beställa på caféer/restauranger (och förstå deras frågor), fråga efter vägen, fråga om någons jobb, hemland och telefonnummer. Haha, förresten vad lite detta låter, men tro mig jag klarar mig mycket bra ändå. Fast, som när vi var på izakayan senast och försökte förstå den stackars japanska servitrisen som försökte överrösta de gapiga (fulla) japanerna intill. Då blir det så svårt att man vill bara peka på något random på menyn för att få det överstökat…

Men på måndag ska jag på en origamilektion på skolan! Tanoshimi! Sen vidare till en agentur och registreras. Me like Tokyo.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

