Jordbävning igen i Tokyo

augusti 11, 2009 kl. 11:33 f m | Publicerat i Uncategorized | 8 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

Ja, idag vaknade jag av att min rumskompis ropade att det var en jordbävning, och så märker jag hur sängen kraftigt svänger från sida till sida och jag som vaggar lugnt. Den är starkare än den förra (mellan 4-5 av 7) och längre och jag går och ställer mig vid dörrposten automatiskt, samtidigt som jag hör grannarna som får panik. Men det hela är sedan över.

Sedan följde flera efterskalv. Epicentrum låg i en annan stad som fick skador på hus och människor och japansk TV rapporterar om vägar som har rasat och flera skadade. De spekulerar också om dessa två kraftiga skalv är indikationer på Tokai… Men de har inte funnit några tecken på det, tack och lov.

Och sen så har vi haft tyfonen som drog förbi Tokyos hamn idag. Men vi har haft skola som vanligt.

8 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag bor själv i Tokyo, men vet inte vart du fått din information ifrån? Men denna jordbävning var 6.4 på richterskalan.. alltså svagare än den i söndags som nådde 7.1..

    Och tyfonen som ”drog förbi Tokyos hamn” gick ca 185 km från Tokyo ute till havs..

  2. Den senaste var närmare Tokyo så därav starkare. Och ja jag visste att den drog förbi på avstånd (jag kollar Japan Metrological Agency), jag använde den meningen som ett uttryck men det förstod du nog redan 😉

  3. Enligt Japan Meterological Agency hade båda (i Tokyo) en 4 på Seismic Intensity!?

    ”Den senaste var närmare Tokyo så därav starkare”, kanske också var ett uttryck? 😉

    http://www.jma.go.jp/en/quake/quake_local_index.html

  4. Alltså att magnituden var högre, den seismiska skalan har flera magnituder på vardera skala.

  5. Men den hade ju varken högre magnitud eller intensitet. Den hade lägre magnitud och samma intensitet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Seismic_scale

  6. du utgår enbart från epicentrum inte Tokyo i sig, tänk på att den senaste låg närmare Tokyo. Den tidigare låg längre bort och därmed mattades av i magnitud. Som sagt, tänk på att japanese seismic scale har flera nivåer av magnitud i en skala (den japanska skiljer sig från den du länkade till).

  7. Du vet ju inte vad du pratar om.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Meteorological_Agency_seismic_intensity_scale

    Här är japanese seismic scale. Som jag tidigare skrev hade båda 4 på intensitet skalan (den japanska). Så återigen, den senaste hade varken högre magnitud eller intensitet i Tokyo området! Det är som sagt intensiteten man räknar på, oavsett hur hög magnituden var vid epicentrum, för att se hur mycket det ”skakar” i olika områden.

  8. Haha, verkligen roligt att läsa konversationen ni har. Christoffer verkar helt klart aningen dum?


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

