Skolstart igen, japanska here I come!

augusti 24, 2009 kl. 7:11 f m | Publicerat i Uncategorized | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Det kanske verkar förvirrande med det som jag skriver in men hoppas ni förstår ändå.

Här i Japan så böjer man även på adjektiv om det är negativt, affirmtive, past eller non-past. Ta till exempel おいしい:

  • nutid & negativ: おいしくありません (det är inte gott)
  • dåtid och negativ: おいしくありませんでした (det var inte gott)
  • dåtid och positiv: おいしかった

Alltså tar man bort sista i:et på ordet och lägger till den form man behöver.

Vokabs:

  • ひがえり
  • まあまあ
  • ばんぐみ

Fras

どこにともだちとあいましたか。Var mötte du dina kompisar?

Kanji

  • 明 = あか’/メイ= bright (color, light), cheerful
  • 体=やす= rest
  • 好=からだ/タイ=body
  • 大好=だいすき=jag älskar…
  • 男=おとこ=man
  • 林=はやし=Liten skog
  • 森=もり=Stor skog
  • 間=あいだ/カン=mellan, intervall
  • 畑=はたけ=fält där man odlar
  • 岩=いわ=Stor sten
  • 石=いし=sten
  • 平日=へいじつ
  • 明日=あした=imorgon

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. kanske fel inlägg att fråga på men hur pass bra är kameran på de japanska mobilerna? Klarar man sig med den kameran eller är den inte mycket bättre än på de svenska?
    Antar att du tagit bilderna på bloggen med en kompakt/systemkamera

  2. De, är väldigt bra! De bilder jag har tagit har varit med min japanska mobil (!) som jag köpte på Donki (!!) och den tar jättebra bilder ändå, eller hur?🙂 Här har de flesta mobiler runt fem megapixel. Helt klart bättre än de svenska skulle jag säga

  3. Ok vad bra, ja det blir ju riktigt bra bilder! Har en systemkamera men funderade på om man skulle investera i en liten också så att man alltid har en kamera till hands. Men då slipper jag köpa både ny mobil och kamera när jag kommer till japan då… Vad kostar en japansk mobil ungefär?

  4. Grym sida🙂 väldigt lärorik och intressant 👍 men vad är bäst, behålla eller köpa en mobil i Japan? Hur mycket bör man spendera i Japan för att jag tänkte plugga i Japan i ett år om några val. Du vet man måste lägga undan lite pengar så tidigt som möjligt 😜 kan du inte föresten ta upp mode i Japan? Det är nog ett ämne som många är intresserade av.

  5. Japan har större val på mobiler, många som inte alls finns här. Kolla först där innan du bestämmer dig!

  6. bodybuilding

    Skolstart igen, japanska here I come! | Japan

  7. voucher

    Skolstart igen, japanska here I come! | Japan


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

