Japan och deras masker

september 17, 2009 kl. 2:26 e m | Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Första gången jag var i Japan blev jag så otroligt fascinerad av japanerans bemötande av mig i affärerna och restaurangerna. Deras leende och glädje var så stor att jag kände mig utvald. Tänk vad otroligt skönt att leva med denna glädje omkring sig!

Sedan åkte jag hit igen och började ifrågasätta detta ständiga leende hos japanerna. Jag började läsa på om honmae och tatemae (stavning?), masken för hemmet och ”utanför-hemmet”. Jag började inse att på jobbet är inte personalen glad att se dig som person, utan leendet hör till deras service. De kan vara hur trötta som helst och ingen lust att vara glada men för jobbet tar de på sig en roll för att det hör till jobbet.

Men betyder detta att deras glädje är falsk? Det tror jag nödvändigtvis inte. Studier visar att le gör en människa 20 % gladare, vilket är en hel del i slutändan. Jag tycker inte att, fast jag vet om att de gör det för jobbets skull, det känns falskt när jag beställer min kopp frappuccino och får ett leende.

Om det är så ett robotiskt vardagsleende så är jag lika nöjd. Det gör ju mig gladare i alla fall.

Vad tycker ni?

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det var här den skulle vara…Helt rätt Chrille (-:


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

