Så mycket japanska kan jag

oktober 2, 2009 kl. 12:23 e m | Publicerat i Uncategorized | 4 kommentarer

Så, då var det slut på den första terminen på KAI Nihongo School i Shin-Okubo, Tokyo. Jag har studerat i tre månader (fyra om man räknar in ”Summer Intensive Course”) och har klarat de ”svåra” proven! Idag fick vi feedback och resultat från lärarna och totalt fick jag, Christoffer Wiklöw, 91,3 % på alla prov! Här är resultaten:

  • Kanji: 93/100
  • Kyoukashou: 93/100
  • インタビュー: 92/100
  • Kiku-tesuto: 88/100

Och så här summerar de mina kunskaper:

  • ぶんぽう:9/10
  • ことば:8/10
  • かんじ:9/10
  • さくぶん:10/10
  • よむ:9/10
  • きく:9/10
  • はつおん:9/10

Jag är mycket nöjd för jag har faktiskt inte pluggat så mycket och får såhär goda resultat ändå! Jag har arbetat en hel del och har därför inte gjort typ de två senaste månadernas läxor... (de är FÖR lätta ändå…). Grammatiken kan jag väldigt bra men tydligen är jag svagast när det gäller att lyssna, och det håller jag med om för att det är så svårt när man ska förstå informal japanese, polite och andra former etc. Tycker de pratar så snabbt också. Men 8/10 är ju inte dåligt på det ändå.

Läraren sa att jag har en naturlig (japansk) rytm, uttal och stil när jag pratar och det gjorde mig jätteglad! Har du japanska kompisar du pratar med?, frågade hon, och javisst det är därför det går så bra (skaffa japanska vänner så fort du kan här!!! Man lär sig väääldigt fort via dem). Dock så gled jag in på informal japanese när jag pratade med sensei och eftersom hon ”står över mig” ska jag egentligen ha polite japanese, men detta är för att jag är så van att tala informal japanese med kompisarna…

Jag skulle säga att just nu är jag så pass duktig att jag kan hålla igång en konversation med de (såpass få) ord och fraser vi har lärt oss. Och Tokyo blir därmed en helt ny stad!

さようなら!

Eftersom det kanske( eftersom vi kanske ska få en ny lärare till nästa termin) var sista dagen med vår japanskalärare idag så satt vi och vek origami och hade allmänt trevligt. Tänk vad fort tiden man har gått. Första dagen då läraren steg in i klassrummet med ett bländande leende och skinande glädje och spred sin glädje på japanska och vi alla satt där som frågetecken.

Nu satt vi där alla och skojade och diskuterade på japanska, väldigt mysigt. När dagen var slut bestämde vi i klassen för att gå och äta, och plötsligt ville läraren också följa med, vilket var jättekul för hon är så rolig, schyst och lätt att prata med. Vi gick tillsammans till en restaurang där jag bland annat satt med koreanen och talade enbart på japanska, väldigt kul! Kubota, som läraren heter, sade att jag är ”cutei mitt sätt och när jag pratar, vilket jag tyckte var sådär härligt spontant japanskt sagt av henne. I Sverige skulle det ha blivit awkward stämning om en lärare sa så till mig och kanske lite… ja… men här är det annorlunda på sätt och vis.

Jag visade henne mina bilder jag har tagit här och hon gillade dem starkt, då hon också har fotografi som hobby. Hennes glädje smittar av sig lätt på en och det är roligt att umgås med henne, men jag blev ändock positivt förvånad när hon sade att hon ville gärna FÖLJA MED på karaoke imorgon! Haha, så härligt japansk av henne att vilja hänga med sina studenter på en izakaya och sen en karaokebar! Hon är lite sådär pryd av sig så jag trodde snarare att den andra läraren skulle följa med (för hon talar alltid om hur mycket hon gillar öl, sprit och izakayor = charmigt!), mycket kul! Så jag hoppas starkt på att hon följer med! Vilken svensk lärare skulle följa med en på en utekväll med alkohol och karaoke liksom?

とゆことで今ぼくはデートする。。。;)

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Fy fasen va kul! Jag blir så glad när av att läsa sånt här! ^_^

  2. Lycka till på karaoken förresten.😉

  3. Hihi, kul!
    Och tack!

  4. GRATTIS till ett TOPPENBRA resultat Chrille (-:

    Kram från Pappa


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

