Dagens kanji

november 17, 2009 kl. 7:19 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , ,
  • 今= ima= nu
  • 合う= au=matcha, to be correct
  • 会う= au = träffas
  • 文= bun  = mening
  • 夜= yoru = kväll
  • 右= migi = höger
  • 左= hidari = vänster
  • 友達= tomodachi =kompis

Sedan lärde vi oss lite mer om もう/まだ. Här följer ett exempel:

 

ーまだ降っていますか。

ーいいえ、もう降っていません

man ska alltså ha te-kei form efter båda. もう betyder att något är klart typ ”jag har ätit”. まだ betyder ”as for now”, något som sker för stunden/ är inte riktigt klart typ ”jag har inte ätit en” & ”det regnar nu”.

 

Jag har kanske arbetat illegalt här hela tiden också, haha! Men jag har ju inte ett schema så jag vet inte om jag behöver det där arbetsvisumet. Aja.

 

Sen har jag upptäckt Tokyo än en gång och insett hur lycklig jag är som bor här! Yey, jag lyckades! Har fortfarande flera områden som jag upptäcker lite då och då. Nyligen har jag börjat upptäcka Roppongi och Tokyo Midtown, vilka båda känns som icke-Tokyotypiska. Lite västerländska mysgator! Skyskrapor och nybyggda områden. Här finns många ställen för de utlänningar som bor här och som vill träffas; barer, restauranger, köpcentrum och affärer som är mer västerländska.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

