A reason to hate smokers

november 22, 2009 kl. 6:55 f m | Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

Gaah, all my clothes stink of cigarette smoke! And I just went to a izakaya and sat there…

Ok, så igår skulle jag ut till Roppongi på kvällen för att köpa biobiljetter men jag kommer bara utanför dörren innan en koreansk vän ringer mig och föreslår att jag gör han sällskap på et café i Shinjuku, och eftersom jag bor i Shinjuku så var det bara minuter från mig på cykel.

Men att hitta det caféet han satt på var ju en 96% omöjlighet. Efter en evighet med snurrande och yrande kom jag fram vi snickesnackade och drog sedan till en izakaya i Kabukuchou som var extremt trång, worn-out och charmig. Tjockt med rök av os och cigaretter men vilken härlig roughstämning det var! Vi beställde in öl och åt olika grillade köttbitar såsom grishals och kyckling. Lite friterad kyckling med majonäs också.

Vi pratade om allt möjligt och gled bland annat in på att i Sydkorea skulle vår vänskap inte fungerat; en 20-åring som är kompis med en 29 åring? För stort gap. Han berättade om att i Sydkorea så skulle den vänskapen ha varit krystad eftersom de är så otroligt strikta angående hierarki (myyycket mer än i Japan) och den yngre skulle bara hela tiden sitta på spänn och inte våga vara mer än bekant med någon så mycket äldre… Men jag är svensk så för mig så var det ok att jag inte bugade för honom hela tiden och sa hövliga ord etc.

Nu dagen efter luktar alla mina kläder röööök! Jag hatar det! Argh, ska aldrig mer sitta med någon som röker! Måste tvätta allt jag hade med mig…

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hejsan! (Igen)
    Tänkte att du som bor i shinjuku har koll på om man ska ta sig runt till närliggande orter som shibuya osv med tåg bör man köpa nåt åkkort på hemmaplan eller funkar de lika bra att betala på plats?
    Ha de bra 🙂

  2. Hej igen!

    Hm, det köps här i Japan. Jag rekommenderar att om du ska maxa en dag och åka mycket över hela Tokyo (tunnelbanan är snabb här så du kan hinna med att se mycket om du ska maxa en dag!) så köper du en Tokyo All Day-biljett (som man kan göra i maskinerna som står i stationerna). Du bör också köpa ett Suica-kort. Detta kort laddar du sedan på med pengar, typ 1000 yen som brukar räcka ungerfär två dagar om du åker rätt så mycket. Kortet är trådlöst så det är bara att gå igenom spärrarna med kortet framför en sensor, lätt!
    Annars behöver du dryga varje eviga gång med att kolla upp hur mycket du behöver betala för en sträcka och det är inte lätt att kolla på kartan och se hur mycket som ska betalas varje gång…

    Lycka till! 🙂

  3. Hej!
    Okej tack så jättemycke för svar 🙂 uppskattas!.
    Om man ska va där i 2 veckor kan man köpa kort för de med som man lätt kan ta sig runt där så man slipper kolla priserna varje gång som du säger 🙂 känns som de underlättar att ha ett kort då haha!
    Tack!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

