I might already be there!

december 2, 2009 kl. 12:32 e m | Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer
Etiketter: , ,

Egentligen skulle jag skriva om lördagen då jag vaknar upp i ett rum/lägenhet som en kompis hade pekat ut att vi kunde övernatta i från festen. Men vi vaknar av att en person vrider på handtaget på dörren, knackar och tills slut bankar. Jag och min kompis vaknar och vet inte vad vi ska göra, för egentligen får vi inte vara där. Så vi sitter där och funderar i en evighet innan han ger upp och går iväg. Jag funderar på att fly genom fönstret, men han är redan utanför så vi får öppna dörren och ta emot en lite arg japan som pratar och vi inte förstår.

Det slutar med att vi får städa lite och sedan gå iväg.

Men till punkten! Idag tror jag att jag har, efter fem månader, kommit till den punkt att jag förstår vardaglig japanska (om den talas någorlunda lagomt)! Jag är inte lika bra på att prata grammatiskt korrekt, men jag förstår! Det kom som på posten! Nu är jag där! Som att nu talar jag enbart på japanska med de i personalen, och jag förstår allt de säger. Också när jag funderade på hur jag skulle få ut min konsertbiljett från en automat inne på Family Mart så fruktade jag att fråga personalen men det visade sig att jag förstod allt hon sa!

Och när jag åkte till min agentur för att fota några bilder till ett spel som kommer ut nästa år så pratade vi (jag och min agent) enbart på japanska för första gången! Både hon och jag blev förvånad för att vi brukar annars alltid prata på engelska med varandram och hon har påpekat på skoj att jag skriver perfekt japanska med kanji och allt men talar inte japanska.

Yey, äntligen! Detta gjorde mig glad!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Käre svensk som bor i Japan.

    Jag heter Tobias och bor i Sverige.
    Dock kommer jag att åka till Japan den 10:e december, det är en torsdag, allt är planerat, jag har t o m köpt en flygbiljett.

    Sen kommer jag att driva runt i Tokyo till den 23:e tror jag.

    Hade varit väldigt kul att ta en fika/öl/sushi eller hitta på någonting med någon som bor i Tokyo under denna tiden. Att få höra lite om hur livet i Tokyo går till.

    Hör av dig om detta låter skoj.
    /Tobias

  2. Tjenix!
    Va kul det låter att plugga, jobba som modell och bo med och träffa massor av härliga japaner, de är absolut mina favoriter och det lockar mig ännu mer att stanna över en längre period och kanske till och med plugga där!!

    Men jag längtar så mycket till sommaren 2010, då kommer jag!!!

    Tjiing*


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

