Cut did

december 17, 2009 kl. 6:09 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Igår klippte jag mig på Toni & Guy i Harajuku och jag fick den stylist jag hade förut och inte gillar… Förstår jag inte något japanskt ord så ger han bara upp. Han försöker inte ens förklara på japanska (vilket går bra för mig) eller engelska, utan bara hånskrattar och fortsätter med sitt. Plus att jag sa åt honom att klippa hälften och när han väl trodde att han var klar så fick jag säga till han för femtionde gången att jag vill ha kortare… Suck! Och så sa han ”du förstår inte mycket japanska eller hur…” på ett sarkastiskt sätt och ”du lyssnade inte på vad jag sa ekker hur?”. Nej, nästa gång blir det hon andra som är femtio gånger schysstare…!

Idag i skolan fick vi lära oss あついご (stavning?), vilket är dessa ord du använder som respons på något den andra säger. Japanskan är ett språk som är byggt mycket kring just konversation (jämfört med svenskan) och att man ska vara två i samtalet (i svenskan så pratar ena, och den andra är tyst eller nickar). Ord som ”そうか”、”そうですね”、”まさか!”、”うそ!”、”ざんえん”、まじで” etc. är ord som man slänger in för att visa att man är intresserad av vad den andra säger.

Förresten är vädret här så fint nu med solen som lyser på ett sånt vackert sätt som gör att man vill ut och fota. Jag förstår mig inte på japaner som går tunt klädda i iskall kyla. Imorgon ska jag ut med en agentur jag har träffat en gång tidigare på en audition för ett bilmärke, tv-reklam. Det jag vet är att jag ska klä mig som en student…

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

