My Christmas in Tokyo

december 26, 2009 kl. 1:41 f m | Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Was one of a kind.

Vid klockslaget till Julafton står jag och vänner i Shin Okubo och väntar på vår till till karaoken. Vi har tidigare festat på skolan med lärare och konstiga elever. Vi var peppade och intog karaokerummet med mig som intro till natten. Jag sjöng så många låtar i början att jag tog slut på min rösts kapacitet och var tvungen att gå ut med en schweizare för att äta något. Jag skulle tillbaka till karaokerummet, men jag kom aldrig tillbaka. När schweizaren hade lämnat mig (han skulle hem och plugga för omprovet) kände jag att jag inte kunde sjunga längre utan att det var bäst att dra hem. På en gång.
Så, jag gick hem utan jacka i kylan på julaftons morgon.
På vägen stannar jag vid en konbini och köper någon konstig men god tofuköttris-bento. Det gör att jag klarar mig en bit i kylan.
En söt japansk kvinna stannar upp i hennes telefonsamtal och säger till mig helt spontant ”Eh! Kakkoi-!!”, och det enda jag får fram är ”arigatou” pga av kylan… argh.

Jag och min rumskompis vaknar upp sent på julafton och slänger ihop lite julpynt och julkänsla med norsk julmusik (!). Dricker glögg, äter julknäcke och öppnar julklappar. Jag får bland annat krossade pepparkakor av min pappa (eeeh).
När det är dags för att se på Kalle Anka (som jag skaffade på ett sätt via internet…) och har glöggen, godiset och känslan redo, så fungerar inte filen!!! Panik! Men, vi lever i IT-eran och jag är den del av den eran så självklart hade vi ett nytt exemplar framme inom 50 minuter… Hahaha. Äter på takoyaki och kycklingklubba och skrattar åt julvärdens subtila rasistiska yttranden (det var så hemskt fel av julvärden som han sa att det blev tragiskt roligt… Jag är inte rasist eller stödjer något sådant.)

Sent på julafton har jag fest hemma hos mig på nedervåningen som jag gjorde mysig med lite julpynt och ljus. Vi drack glögg och åt Christmas Cake och hade det så mysigt! Ett jättefint avslut på julafton och en bra start på juldagen. Vi lekte en massa koreanska dricklekar till klockan slog halv sju på morgonen. Dricklekar är ju otrolig roliga! I Sverige finns det ju inte någon sådan tradition, utan dricka konstant som det gäller. Det är en skillnad jag har märkt: i Sverige dricker folk för att bli fulla och sedan umgås, i Sydkorea och Japan dricker man och umgås man samtidigt, det handlar inte så mycket om att bli full (för att de blir de ändå på typ ingenting).

Juldagen spenderade jag i Roppongi.

Julen är mysig må jag säga här ändå.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

