So, about yesterday

maj 26, 2010 kl. 10:25 f m | Publicerat i Uncategorized | 7 kommentarer

Ok, igår vad hände då? Bilden på mig nedan är från igår. Så här gick det då…:

Vi samlas ganska många modeller, alla killar, i Shinjuku för att sedan tillsammans åka i en van till inspelningsbyggnaden långt, långt ute i Chiba. En amerikansk familj med barn skulle också med i samma van och resan bestod av att mamman sade åt dottern att hålla sig tills vi kom fram; det gjorde hon inte… Men den resan var värd för att byggnaden vi kom till var otrolig häftigt arkitekterat skapt! Jag kände igen byggnaden från Uniqlo’s häftiga reklam (som finns att ladda ner som en applikation till din iPhone; det rekommenderar jag för att den fungerar som en häftig klocka samtidigt). Inuti är det väldigt öppet för att släppa in så mycket ljus som möjligt och samtidigt kunna njuta av omgivningen som var skapt i zen-anda.

Ja, hur som helst blir vi insläppta i ett rum. Vi blir tillsagda att den japanska idolen får absolut inte kramas om, bes om autograf eller skakas hand med. Dame, dame! Hans team var otroligt stränga med det (inte ens Koda Kumi var så…). Jag är först ut i schemat så jag får byta om och sedan kommer regissören in för att inspektera mig. Då stannar hela rummet upp, den japanska hierarkin alltså… Han säger att jag ska vara ikemen (hunk) så frisyren skulle vara italiensk, tänk er Dolce & Gabbana’s 2010 kampanj (på bilden nedan; jag smet in på toaletten och tog denna bild, jag har egentligen andra kläder på mig i reklamen). Så fixade de min frisyr på två röda och resultatet blev mäkta stilrent! En frisyr jag kan tänka mig ha. Regissören blev nöjd och sedan var det dags för rehearsal inför de riktiga tagningarna.
*tidigare skrev jag om att detta var ett Beatles-jobb; det var det också men jag fick en egen scen istället och det är jag tacksam för för att de andra som skulle bli Beatles-medlemmar fick fula peruker och glasögon så att man inte kände igen dem längre…

Får inte berätta om konceptet men under övningarna fick jag krama mycket och länge, haha! Kramar längre än 20 sekunder ska ju vara bra för den mentala hälsan. Mellan tagningarna stod tre assistenter runt mig med solfjädrar; det var ju så varmt där…! Den stackars japanska idolen fick stå där helt själv… Allt som filmades kontrollerades hårt av salarymen och office ladies i kostym som satt i rader framför en monitor. Jag har aldrig varit med om en så pass kontrollerad och stor produktion tidigare.

Så, eftersom jag var först ut slutade jag först och fick efter ett tag åka hem med tåg med den amerikanska familjen med de galna barnen, en enormt lång och muskulös man och en japansk assistent; vi måste ha sett ut som en enda stor familj med en japan med oss, jättemärkligt haha. Vi fick åka länge innan vi kom fram.
Ska bli intressant att se denna tv-reklam!

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Verkar helt galet i Japan när det gäller fotograferingar!
    Jag har gjort en del modejobb här i Sverige men hör inte till någon agentur. Har funderat på att resa/flytta till Japan ett bra tag och jag undrar hur lång man generellt sett behöver vara för att modella i Japan?
    1.70 är ju gränsen här i väst (trots att man ändå ses som kort, men eftersom asiater är relativt kortare än västerlänningar så undrar jag om ”längdregeln” är densamma?

  2. Hm, ja du kan komma långt med en kortare längd i Japan eftersom de är kortare. Det finns många jobb så det är lugnt

  3. Vad bra! Tack för infon ‘w’

  4. Finns reklamen ute på Youtube?😀 Skulle gärna vilja se den

  5. Hej! Ja, det är bara att söka på ”saran wrap asahi” på youtube😉

  6. Servidores

    So, about yesterday | Japan

  7. webhost

    So, about yesterday | Japan


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

